Praktijkproblemen bij de uitvoering van het Schengen Informatie Systeem
Aan de hand van uitvoerige opmerkingen die op verzoek van de Permanente Commissie zijn opgetekend door twee van haar leden, de heer mr. M. Tjebbes en mevr. mr. E. Brouwer, en die in deze notitie zijn verwerkt, kan
worden vastgesteld dat de belangrijkste problemen kunnen worden samengevat onder zeven hoofdpunten:
– Standaard signaleringen worden gedaan zonder individuele beoordeling en zonder belangenafweging;
– De betrokken individuen worden niet ingelicht omtrent het voornemen of voorstel tot de signalering, noch over de signalering zelf;
– Een signalering wordt ten onrechte door de overheid niet beschouwd als besluit gericht op rechtsgevolg;
– Een effectieve afdoeningsprocedure rond verzoeken om opheffing van signalering ontbreekt;
– Een effectieve organisatie van het verwijderen van signaleringen als daaraan de grondslag is ontvallen ontbreekt;
– Interstatelijk overleg zoals bijvoorbeeld voorzien in art. 25 SUO, werkt niet of gebrekkig;
– Rechters weten vaak geen raad met signaleringen uit andere lidstaten.
Het algemene beeld dat uit de gemaakte opmerkingen oprijst is dat van een omvangrijke en voor veel individuen zeer ingrijpende bestuurspraktijk, waarbij de overheid de rechtmatige belangen van de getroffen individuen ernstig verwaarloost. De IND is voorts, zo meldt mr. Tjebbes, in het algemeen buitengewoon moeilijk benaderbaar waar het signaleringen betreft. Bij de IND ‘districten’ ontbreekt het vaak aan kennis en inzicht wat betreft het SIS.
Praktijkproblemen bij de uitvoering van het Schengen Informatie Systeem
Aan de hand van uitvoerige opmerkingen die op verzoek van de Permanente Commissie zijn opgetekend door twee van haar leden, de heer mr. M. Tjebbes en mevr. mr. E. Brouwer, en die in deze notitie zijn verwerkt, kan
Download commentworden vastgesteld dat de belangrijkste problemen kunnen worden samengevat onder zeven hoofdpunten:
– Standaard signaleringen worden gedaan zonder individuele beoordeling en zonder belangenafweging;
– De betrokken individuen worden niet ingelicht omtrent het voornemen of voorstel tot de signalering, noch over de signalering zelf;
– Een signalering wordt ten onrechte door de overheid niet beschouwd als besluit gericht op rechtsgevolg;
– Een effectieve afdoeningsprocedure rond verzoeken om opheffing van signalering ontbreekt;
– Een effectieve organisatie van het verwijderen van signaleringen als daaraan de grondslag is ontvallen ontbreekt;
– Interstatelijk overleg zoals bijvoorbeeld voorzien in art. 25 SUO, werkt niet of gebrekkig;
– Rechters weten vaak geen raad met signaleringen uit andere lidstaten.
Het algemene beeld dat uit de gemaakte opmerkingen oprijst is dat van een omvangrijke en voor veel individuen zeer ingrijpende bestuurspraktijk, waarbij de overheid de rechtmatige belangen van de getroffen individuen ernstig verwaarloost. De IND is voorts, zo meldt mr. Tjebbes, in het algemeen buitengewoon moeilijk benaderbaar waar het signaleringen betreft. Bij de IND ‘districten’ ontbreekt het vaak aan kennis en inzicht wat betreft het SIS.
Published on
28 February 2008